Fadøl i løbesko: Bryggeri krydrer motionsevents med bajere

Det bliver mere og mere populært for virksomheder at opbygge fællesskaber, og Viborg Bryghus er med på den bølge.

Der kommer som regel mellem 15 og 25 løbere til arrangementerne.

Det ser ret godt ud, idet forårssolen rammer facaden på Viborg Bryghus. Ude foran indgangen står knapt 25 viborgensere, der skal ind og have en fredagsøl. Men de har lige et enkelt ærinde inden. 

- Først en løbetur, hvor man bliver en smule tørstig. Så ned og slukke tørsten og sige god weekend. Det kan ikke være bedre, siger Per Fisker, der er direktør i Viborg Bryghus og står for begivenheden. 

Konceptet hedder Mageløs Fredag, og det foregår hver uge. Her kan alle interesserede møde op til en fælles løbetur på fem kilometer efterfulgt af en øl på bryghuset. 

- For mig er løb en social sport. Jeg hader at løbe alene, så det her giver værdi for mig, siger Per Fisker. 

5:28
En dag i ugen arrangerer Viborg Bryghus en løbetur, som bliver efterfulgt af en fadøl. Løbet er for alle, det er nemlig fællesskabet, der er i fokus.


- Vi fortjener en øl 

Landet over er der de senere år poppet flere lignende koncepter op, og det er alt fra bagere til tøjbutikker, der står bag. Alt sammen for at samle folk om løb. 

Men det er ikke løb det handler om. Virksomhederne sigter også efter at få en form for branding. Det fortæller Trine Susanne Johansen, der er ekspert i branding og forbrugsfællesskaber, Aarhus Universitet

- Det sportslige fællesskab betyder, at man som eksempelvis bryghus har mere at komme med end bare en øl. Der er jo nok bryggerier i Danmark at vælge imellem, men det at man ikke bare tilbyder en fin øl, men også tilbyder et fællesskab - det skaber brandingværdi, siger hun. 

Blandt de faste løbere til Mageløs Fredag i Viborg er Jannie Nygaard. Selvom det ikke er så tit, at øl og løb ligefrem hænger sammen, er Janni Nygaard vild med formatet.  

- Når vi tager motionen først, så gør vi os fortjent til en øl, siger Jannie Nygaard.  

Løbeturen er gratis, men øllene skal man betale for.
Løbeturen er gratis, men øllene skal man betale for.
Foto: Janne Dalby Ewert, TV MIDTVEST

Fem kilometer senere

Efter en lille halv time med godt fem kilometer i stængerne er hele holdet tilbage foran Viborg Bryghus. Denne gang fortsætter de helt ind til baren. Det gælder også Jannie Nygaard, der skal have sig en hvedeøl. 

- Vi er kommet til at svede nu, hvor vi er kommet indenfor, siger hun. 

Også Henrik Bache fra Viborg sætter sig med en øl. 

- De laver jo noget forbandet godt øl, og jeg vil gerne støtte det lokale bryghus. Det er også en rigtig god måde at starte sin weekend på. Jeg synes, der er rigtig mange gode argumenter for at komme, siger han.